Vaarbewijs halen
ervaring
Hier lees je precies hoe Corstiaan in één keer slaagde voor zijn Vaarbewijs 1 en 2.
Iedereen verdient een perfecte voorbereiding
op het vaarbewijs examen.Corstiaan Smit

Van jongs af aan ben ik al aanwezig op het water. Zelf varen met een klein bootje of meevaren met een grote schuit. Maar ook tochten met een skûtsje. Zelf ben ik pas actief gaan zeilen na mijn studententijd, vanaf 2012.
Aan de slag met het CWO
Een jaarlijks weekendje zeilen op het IJsselmeer werd vaste prik. Na een aantal jaar als passagier wilde ik hier zelf ook meer over leren. Daarom ben ik in 2017 gestart met de CWO-cursus kielboot op een Valk. Dat was op het Nieuwe Meer bij Zeilschool Het Nieuwe Meer Amsterdam.
Ondanks het kleine oppervlak kun je hier goed de basis van het zeilen leren. De Valkjes hadden geen motor en de zeilschool ligt in een zijtak van het meer. Opkruisen in nauw vaarwater leer je daarom al vanaf dag 1. Na twee jaar gestopt met lessen op de Valk.
Eerste zeilvakantie in Griekenland
Het was tijd voor een nieuw avontuur! In 2019 heb ik mijn eerste zeilvakantie gemaakt naar Athene. Na een vroege check-in op zaterdag konden we direct vertrekken vanuit de bekende Alimos Marina. Na een paar uur zeilen gingen we voor anker in de baai Agia Marina op het eiland Egina.
Een heerlijk, ruimte baai waarin we een mooi feestje hebben gevierd met de andere boten die voor anker lagen. Om vervolgens lekker lokaal te gaan eten aan de wal. Tzatziki, Griekse salade, etc.
Die avond wist ik het zeker. Dit wilde ik de rest van mijn leven blijven doen. Het liefst onafhankelijk van de zeilvaardigheid van anderen. Het is inmiddels mijn droom om, zodra ik met pensioen ben, meerdere maanden per jaar in het Middellandse Zee gebied te zeilen.
Waarom ik KVB1 en KVB2 wilde halen
Dat gaat echter niet zomaar. Met deze droom in mijn achterhoofd wil ik elk jaar stappen maken om daar te komen. Omdat ik niet ben opgegroeid met zeilen, wilde ik een gedegen opleiding doen. Dit heb ik gedaan bij Amorgos in Almere.
Ter voorbereiding op één van de cursussen, CWO II Tidal, werd het aangeraden om ook in het bezit te zijn van het KVB 1 en 2. Omdat dit internationaal gezien ook een vereiste is, paste dit heel goed in mijn plan om jaarlijks een stapje te zetten naar mijn droom.
Dat is de reden dat ik mij in oktober 2022 heb aangemeld om, vlak voor de opleiding voor CWO 2 – Tidal, zowel KVB 1 als KVB 2 te behalen. Omdat ik inmiddels wel wat zeilervaring had, dacht ik dat dit redelijk makkelijk zou zijn.
Spoiler: dat was het niet!
Voorbereiden op KVB1 en KVB2
Voor de voorbereiding had ik het volgende nodig:
- Een duidelijk lesboek: VBO Cursusboek Klein Vaarbewijs 1 en 2
- Daarnaast kan de Bretoense plotter, een passer niet ontbreken voor het intekenen van de navigatieaspecten voor KVB 2.
- Daarnaast heb ik online geoefend met proefexamens, alhoewel het lastig was om een partij te vinden die meer dan een handvol examens aanbood.
Omdat mijn examen in eerste instantie nog ver weg lag, heb ik mij in het begin voornamelijk voorbereid door de theorie te lezen. Het viel mij op dat sommige onderdelen zeer beknopt werden behandeld. Denk aan de veiligheidsregels, reglementen, meteorologie, etc.
Uiteindelijk is dat qua kosten ook logisch. Hoe uitgebreider de stof wordt behandeld, hoe hoger de drukkosten zullen zijn. Het boek bevat naast de theorie wel een aantal oefenvragen. Maar hier zit helemaal geen uitleg bij. Je krijgt alleen het antwoord te zien.
Omdat ik in eerste instantie alleen de theorie had doorgelezen, was ik vrij snel klaar. Ik had ook het gevoel dat ik prima snapte wat ik moest weten. Daarom heb ik alles weggelegd tot één week voor het examen.
De CBR Proefexamens
Het CBR biedt oefenexamens aan zodat je weet hoe je ervoor staat . Toen ik deze proefexamens een week voor het examen aflegde, schrok ik enorm. Het niveau was veel hoger dan ik had verwacht en er wordt echt heel gedetailleerde kennis gevraagd.
Na overleg met mijn compagnon heb ik daarna, op een paar afspraken na, mijn agenda leeggemaakt. Zodat ik mij goed kon voorbereiden. Die tijd had ik ook echt nodig. Zeker omdat ik zowel KVB1 als KVB2 wilde voorbereiden.
Met nog een week te gaan ging ik aan de slag met de oefenvragen in het boek. Dit proces duurde veel langer dan nodig. Juist omdat er geen uitleg bij de vragen zat, moest ik onnodig veel teruglezen in de theorie. Maar ook online zoeken naar mogelijke antwoorden.
Daarnaast ben ik online proefexamens gaan maken. Maar ik wilde er meer doen dan een handvol en die kon ik nergens vinden. Tijdens het maken van de examens viel het mij op dat ik bepaalde stof heel goed beheerste. Maar andere niet. Dat laatste kon ik ook niet specifiek bijspijkeren.
Aanmelden voor het examen
Nadat ik een week lang mij serieus heb voorbereid, maakte ik nogmaals de proefexamens van het CBR. Inmiddels ging dit veel beter. Bijna alle vragen goed. Met enige spanning meldde ik mij bij het CBR om in één dag het KVB 1 en KVB 2 examen te doen.
De vrouw van het CBR die mijn registratie voltooide was enigszins verbaasd: “ga je die alle 2 op één dag doen? Maar als je KVB 1 niet haalt, dan mag je KVB 2 niet maken, dat weet je hè?”. Ik antwoorde dat ik mij goed had voorbereid en dat ik het wel ging zien.
Het examen afleggen
Niet helemaal gerustgesteld, mocht ik plaatsnemen in de examenzaal. Die was gevuld met een grote groep, voornamelijk tieners, die het theorie-examen voor het rijbewijs moesten afleggen. Alle deelnemers worden gecontroleerd en het is een serieuze aangelegenheid.
Gelukkig werd de goede voorbereiding beloond. Na ongeveer 30 minuten was ik klaar met het KVB 1 examen. Je krijgt direct het resultaat te zien: geslaagd! Daarna moest ik de zaal verlaten en mij opnieuw aanmelden voor het tweede examen.
In eerste instantie was ik pas later aan de beurt. Ik had de twee examens namelijk achter elkaar gepland met extra tijd ertussen. Omdat ik eerder klaar was, zou ik lang moeten wachten. Maar gelukkig mocht ik toch eerder beginnen met het KVB 2 examen.
Het examen voor KVB 1 kent grote overlap qua examenstof van KVB 2. Voor KVB2 word je geacht alles voor KVB 1 te beheersen. Daarnaast moet je een aantal aanvullende reglementen kennen en er komen zaken als meteorologie en navigatie bij kijken.
Ook het tweede examen heb ik succesvol afgerond. Daarmee had ik in één dag zowel KVB 1 als KVB 2 behaald.
Tips om het vaarbewijs te halen
Als ik terugkijk op dit proces heb ik dit enorm onderschat. Ondanks dat ik al behoorlijke ervaring had met de vaarregels, de borden, de omstandigheden op het water was het vereiste niveau erg hoog.
Het is echt een aanrader om de proefexamens van het CBR te maken om een idee te krijgen waar je staat in je voorbereiding.
Ook vond ik de materialen die ik gebruikte niet optimaal in mijn voorbereiding. Het boek was soms erg beperkt. Voor de stof voor KVB 2 moet je heel veel terugzoeken in de stof voor KVB 1. Dit is begrijpelijk vanuit kostenoverweging maar wel onnodig lastig in de voorbereiding.
Misschien nog wel de grootste tegenvaller is dat er geen uitleg zit bij de oefenvragen. Je krijgt alleen een multiple choice antwoord te zien. Vervolgens moet je zelf uitzoeken waarom iets goed of fout is.
Wel heb ik veel gehad aan de proefexamens. Hieraan zaten twee nadelen:
- Er waren slechts een paar examens beschikbaar. Via CBR of andere aanbieders.
- Ik kon niet op specifieke exameneisen oefenen. Bijvoorbeeld alle verkeersborden.
Waarom ik KapiteinSmit.nl ben gestart
Als mede-oprichter van Hellotest geef ik al jaren (online) trainingen. Daarom vond ik dat er veel winst te behalen valt in de voorbereiding op het Vaarbewijs examen. Daarom heb ik samen met mijn compagnon KapiteinSmit.nl opgericht om dit aan te bieden.
Alle zaken die mij tegenvielen in de voorbereiding pakken we bij KapiteinSmit.nl wel op. Daarom beloven wij met Kapitein Smit het volgende:
- Uitgebreid cursusmateriaal uitgesplitst naar CBR-exameneis.
- KVB 1 stof die je geacht wordt te kennen voor KVB 2 wordt herhaald in de cursus.
- Zeer veel CBR-stijl proefexamens, namelijk wel 40 stuks!
- De mogelijkheid om per exameneis te oefenen. Als je bijvoorbeeld alleen wilt oefenen met verkeersborden of reglementen kun je die quizzen maken.
- 3 maanden toegang en als je jouw examen verplaatst of niet haalt, krijg je extra toegang.
Samen zorgt dit voor een zeer complete voorbereiding op zowel het KVB 1 als KVB 2 examen. Sterker nog, als ik dit had gehad in mijn voorbereiding had dit een heleboel stress gescheeld! Of ik dan nog steeds zou aanraden om beide examens op één dag te doen? Het kan zeker. Maar ik zou wel meer dan een week vooraf beginnen met oefenen.

Corstiaan Smit
Corstiaan is sinds 2012 actief als trainer. Als fanatiek watersporter heeft hij in 2023 Klein Vaarbewijs 1 en 2 gehaald. Hierdoor weet hij wat nodig is om goed voorbereid het CBR-examen te halen. Als oprichter van KapiteinSmit.nl helpt hij kandidaten bij een duidelijke en efficiënte voorbereiding op hun vaarbewijsexamen.