Reglement Kanaal
Gent-Terneuzen SRKGT
Alles over dit kanaal van Nederland richting België
Iedereen verdient een perfecte voorbereiding
op het vaarbewijs examen.Corstiaan Smit
Scheepvaartreglement Kanaal van Gent naar Terneuzen (SRKGT)
Midden in Zeeuws-Vlaanderen ligt een indrukwekkende waterweg: het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Dit is geen gewoon kanaal voor pleziervaart, maar een “zeevaartweg”. Gigantische zeeschepen varen hier dwars door het landschap naar de haven van Gent.
Omdat hier specifieke gevaren dreigen die je op een gemiddeld kanaal niet tegenkomt, geldt hier niet het standaard BPR, maar het Scheepvaartreglement Kanaal van Gent naar Terneuzen (SRKGT). Op deze pagina lees je wat je moet weten om hier veilig te varen.
Wat is het SRKGT?
Het SRKGT is het bijzondere reglement dat geldt op het traject van de sluizen bij Terneuzen tot aan de Belgische grens. Het is in het leven geroepen om de interactie tussen de zware zeevaart, de binnenvaart en de recreatievaart in goede banen te leiden.
Het kanaal is een hoofdvaarweg. Dat betekent dat de regels er vooral op gericht zijn om het economische verkeer (de beroepsvaart) vlot en veilig te laten doorstromen. Pleziervaart is toegestaan, maar je moet je plek weten.
Waar geldt het SRKGT?
Het reglement is van kracht op het Nederlandse deel van het kanaal.
| Traject | Van / Tot | Reglement |
|---|---|---|
| Het Kanaal (NL deel) | Sluizen Terneuzen <-> Belgische Grens (Zelzate) | SRKGT |
| Westerschelde (Buiten) | Voor de sluizen van Terneuzen | SRW |
| Belgisch Deel | Vanaf de grens richting Gent | Belgisch Politie-reglement |
Let op: In de praktijk lopen de regels van het Nederlandse en Belgische deel nagenoeg naadloos in elkaar over, maar formeel stopt het SRKGT bij de grens.
Hoe regelt het SRKGT veiligheid op het water?
De veiligheid in het SRKGT draait om één kernbegrip: Voorrang voor Zeevaart.
Het kanaal is relatief smal voor de enorme zeeschepen die er varen. Een zeeschip kan in dit kanaal nauwelijks uitwijken of stoppen. Daarom stelt het SRKGT dat kleinere schepen (inclusief binnenvaart en pleziervaart) de zeevaart nooit mogen hinderen.
Daarnaast is er een strikte meldplicht bij de verkeerscentrale voor grotere schepen, zodat de verkeersleiding precies weet wie waar vaart.
Belangrijke bepalingen uit het SRKGT
Wat moet je als watersporter absoluut weten?
- Voorrangsregels: Zeeschepen (te herkennen aan hun omvang, maar formeel ook aan een zwarte cylinder overdag) hebben voorrang op alle andere schepen.
- Stuurboordwal: Het is verplicht om zo veel mogelijk aan stuurboordwal (rechts) te varen.
- Snelheid: Er gelden maximumsnelheden om schade aan de oevers en afgemeerde schepen te voorkomen. Overschrijding wordt streng gehandhaafd via radar.
- Zwemmen en Surfen: Het is op het kanaal verboden te zwemmen, surfen of waterskiën. Het is een scheepvaartweg, geen recreatieplas.
- Verlichting: De regels voor navigatielichten komen grotendeels overeen met het BPR, maar wees alert op de seinen van zeeschepen.
De relatie tussen het SRKGT en Vaarbewijs 1
Dit is een instinker. Mag je hier varen met Klein Vaarbewijs 1? Ja, wettelijk gezien wel.
Het Kanaal van Gent naar Terneuzen staat niet op de lijst van “Grote Wateren” (zoals de Westerschelde) waarvoor KVB2 verplicht is. Het wordt gezien als een kanaal/binnenwater.
De praktijk: Hoewel het mag, is het kanaal zeer druk en varen er zeeschepen. Je vaart in een soort “betonnen bak” met weinig uitwijkmogelijkheden.
Advies: Heb je alleen KVB1? Vaar dan uiterst rechts en wees je bewust van de dode hoek van zeeschepen.
| Document | Geldig op het Kanaal? | Opmerking |
|---|---|---|
| Klein Vaarbewijs 1 | ✔ | Wettelijk toegestaan (anders dan Westerschelde) |
| Klein Vaarbewijs 2 | ✔ | Aanbevolen i.v.m. kennis beroepsvaart |
De relatie tussen het SRKGT en Vaarbewijs 2
Hoewel je er met KVB1 mag varen, komt het SRKGT wel terug in de examenstof voor Vaarbewijs 2. Waarom?
- Aanlooproute: Om het kanaal te bereiken vanaf zee, moet je over de Westerschelde varen. En voor de Westerschelde is KVB2 wel verplicht.
- Kennis bijzondere reglementen: Bij KVB2 leer je dat er naast het BPR ook lokale reglementen zijn zoals het SRKGT, en dat je verplicht bent de Wateralmanak te raadplegen om de afwijkingen te kennen.
Waar vind je de meest recente versie?
Zorg dat je op de hoogte bent van de regels voordat je de sluizen van Terneuzen passeert.
- Online: De tekst is te vinden via wetten.overheid.nl (zoek op SRKGT).
- Wateralmanak Deel 1: Ook het SRKGT is integraal opgenomen in de ANWB Wateralmanak Deel 1. Verplicht aan boord voor schepen met kajuit.
Veelgestelde vragen over het SRKGT
Voor kleine schepen (< 20m) is een marifoon in het SRKGT niet overal strikt verplicht, tenzij je bij slecht zicht vaart (radarvaart). Echter, bij het passeren van de sluizencomplexen bij Terneuzen is communicatie via de marifoon (of meldknop/telefoon) noodzakelijk voor de aanwijzingen van de sluismeester.
Ja, het kanaal is 24/7 open voor scheepvaart. Je moet wel de juiste navigatieverlichting voeren. Houd er rekening mee dat zeeschepen in het donker lastig in te schatten zijn qua snelheid en dat de oevers soms onverlicht zijn.
Dit verschilt per sectie en type schip, maar voor de pleziervaart wordt vaak een maximum gehanteerd om hinderlijke golfslag te voorkomen. Raadpleeg de borden langs de kant en de Wateralmanak deel 2 voor de actuele lokale snelheden (vaak rond de 12-15 km/u, maar dit kan wijzigen).
Door de “zuiging”. Als een groot zeeschip door het relatief smalle kanaal vaart, duwt het water voor zich uit en zuigt het water achter zich weg. Dit kan voor kleine bootjes zorgen dat ze plotseling naar het zeeschip of de wal worden getrokken. Houd daarom altijd flink afstand en vaar niet te langzaam als je wordt opgelopen.
Het SRKGT is de lex specialis (speciale wet). Dat betekent: voor alles wat in het SRKGT staat, geldt het SRKGT. Voor zaken die niet in het SRKGT geregeld zijn, val je terug op de basisregels van het BPR (Binnenvaartpolitiereglement).
Meer informatie
Corstiaan Smit
Corstiaan is sinds 2012 actief als trainer. Als fanatiek watersporter heeft hij in 2023 Klein Vaarbewijs 1 en 2 gehaald. Hierdoor weet hij wat nodig is om goed voorbereid het CBR-examen te halen. Als oprichter van KapiteinSmit.nl helpt hij kandidaten bij een duidelijke en efficiënte voorbereiding op hun vaarbewijsexamen.
KVB 1 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
1.000+ oefenvragen
-
40 uitgebreide lessen
-
40 oefentoetsen op onderwerp
-
20 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
KVB 2 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
500+ oefenvragen
-
22 uitgebreide lessen
-
22 oefentoetsen op onderwerp
-
20 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
KVB 1 en 2 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
1.500+ oefenvragen
-
62 uitgebreide lessen
-
62 oefentoetsen op onderwerp
-
40 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
Laatst geüpdatet op: