Goed
Zeemanschap
Wat houdt Goed Zeemanschap in op het water?
Iedereen verdient een perfecte voorbereiding
op het vaarbewijs examen.Corstiaan Smit
Goed Zeemanschap: De Belangrijkste Regel op het Water
Als je het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) leest, zie je honderden regels over voorrang, verlichting en tekens. Maar er is één regel die boven alles staat: Goed Zeemanschap.
Goed Zeemanschap is het vangnet van de wet. Het is de verplichting voor elke schipper om zijn gezonde verstand te gebruiken en ongelukken te voorkomen, zelfs als dat betekent dat je van de regels moet afwijken. Op deze pagina leggen we uit wat dit juridisch en in de praktijk betekent.
Wat is de definitie van Goed Zeemanschap?
Goed Zeemanschap staat beschreven in Artikel 1.04 (De voorzorgsmaatregel) en Artikel 1.05 (Afwijking van het reglement) van het BPR.
In het kort komt het hierop neer:
- Voorkom gevaar: Je moet alle voorzorgsmaatregelen nemen die nodig zijn om schade aan schepen, mensen of de omgeving te voorkomen.
- Nood breekt wet: Als er onmiddellijk gevaar dreigt, moet je van de regels afwijken als je daarmee een aanvaring kunt voorkomen.
De Gouden Regel: Veiligheid gaat altijd boven het “gelijk hebben”. Je mag nooit een aanvaring forceren omdat je toevallig voorrang hebt.
Hoe werkt Goed Zeemanschap in de praktijk?
Het verschil tussen de “droge regels” en Goed Zeemanschap is soms lastig te zien. Onderstaande tabel laat zien hoe je de regel toepast in concrete situaties.
| Situatie | De Strikte Regel (Theorie) | Goed Zeemanschap (Praktijk) |
|---|---|---|
| Kruising | Ik kom van rechts, dus ik heb voorrang en vaar door. | De ander ziet mij niet. Ik wijk tóch uit om een aanvaring te voorkomen. |
| Snelheid | Hier mag ik 20 km/u varen, dus dat doe ik. | Ik vaar langs een jachthaven of kanoërs. Ik minder vaart om golfslag te voorkomen. |
| Ankeren | Hier staat geen verbodsbord, dus ik gooi het anker uit. | Ik lig midden in een bocht. Dat is gevaarlijk voor anderen, dus ik zoek een andere plek. |
| Bemanning | Er staat nergens dat ik niet moe mag zijn. | Ik ben te vermoeid om veilig te varen. Ik blijf in de haven (bekwaamheid). |
De drie pijlers van Goed Zeemanschap
Goed Zeemanschap gaat verder dan alleen sturen. Het begint al voordat je de motor start. Je kunt het opdelen in drie fases:
1. De Voorbereiding (Het schip en de reis)
Je bent verplicht te zorgen dat je schip technisch in orde is. Ga je het water op met een motor die steeds uitvalt, zonder reddingsvesten of met te weinig brandstof? Dan handel je in strijd met goed zeemanschap. Ook het checken van het weerbericht hoort hierbij.
2. De Uitvoering (Gedrag op het water)
Hieronder valt het naleven van de vaarregels, maar ook het anticiperen op fouten van anderen. Je moet altijd een uitkijk houden (rondom kijken) en luisteren (marifoon/geluidsseinen).
3. De Schipper (Bekwaamheid)
Jij bent als schipper verantwoordelijk. Ben je onder invloed van alcohol (max 0,5 promille), medicijnen of ben je erg vermoeid? Dan ben je niet bekwaam om te varen. Je brengt dan anderen in gevaar, wat een overtreding is van Artikel 1.04.
Goed Zeemanschap en het Vaarbewijs Examen
Op het examen voor Vaarbewijs 1 en Vaarbewijs 2 kom je dit begrip vaak tegen in strikvragen.
De valkuil: In examenvragen wordt vaak een situatie geschetst waarbij jij volgens de regels voorrang hebt, maar een aanvaring dreigt.
Het juiste antwoord: Het antwoord is dan nooit “Ik vaar door want ik heb voorrang”. Het juiste antwoord is altijd een variant van: “Ik wijk uit, geef geluidsseinen en doe alles om een aanvaring te voorkomen.”
Relatie met Vaarbewijs 2:
Bij KVB2 (groot water) wordt Goed Zeemanschap nog belangrijker. Denk aan navigeren in dichte mist. Zelfs als je geen radar hebt, moet je kunnen besluiten om niet uit te varen. Doe je dat wel, dan schend je de regels van Goed Zeemanschap.
Is Goed Zeemanschap strafbaar?
Ja. De politie en Rijkswaterstaat kunnen je bekeuren op basis van Artikel 1.04 BPR, zelfs als je geen specifiek verkeersbord negeert.
Dit wordt ook wel het Kapstokartikel genoemd. Als jij gevaarlijk vaart (bijvoorbeeld slalommen tussen boten door, of met hoge snelheid vlak langs zwemmers varen), maar er is geen specifieke regel die dat verbiedt, schrijft de agent de boete uit op basis van Goed Zeemanschap.
Veelgestelde vragen over Goed Zeemanschap
Nee, in principe volg je de regels (stuurboordwal, rechts gaat voor). Maar, zodra je ziet dat de ander jou geen voorrang verleent en er gevaar voor een aanvaring ontstaat, moet je van de regels afwijken en zelf actie ondernemen.
Ja, absoluut. Hinderlijke waterbeweging valt onder Goed Zeemanschap. Als jouw hekgolf schade veroorzaakt aan afgemeerde schepen, woonarken of walbeschoeiing, ben jij daarvoor aansprakelijk, ook al voer je niet harder dan de maximumsnelheid.
De schipper is de gezagvoerder. Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen aan boord. Goed zeemanschap betekent dus ook dat je zorgt dat je passagiers niet op gevaarlijke plekken zitten (bijvoorbeeld met benen buitenboord) en dat er voor iedereen een reddingsvest is.
Dit is een term die vaak gebruikt wordt bij Goed Zeemanschap. Het betekent dat je je recht op voorrang opgeeft om een veilige situatie te creëren. Bijvoorbeeld: een groot vrachtschip wil een haven in draaien. Jij hebt officieel voorrang, maar je wacht toch even en wuift het vrachtschip voor.
Deze staan in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR), direct aan het begin in Artikel 1.04 (Voorzorgsmaatregelen) en Artikel 1.05 (Afwijking van het reglement).
Meer informatie
Corstiaan Smit
Corstiaan is sinds 2012 actief als trainer. Als fanatiek watersporter heeft hij in 2023 Klein Vaarbewijs 1 en 2 gehaald. Hierdoor weet hij wat nodig is om goed voorbereid het CBR-examen te halen. Als oprichter van KapiteinSmit.nl helpt hij kandidaten bij een duidelijke en efficiënte voorbereiding op hun vaarbewijsexamen.
KVB 1 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
1.000+ oefenvragen
-
40 uitgebreide lessen
-
40 oefentoetsen op onderwerp
-
20 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
KVB 2 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
500+ oefenvragen
-
22 uitgebreide lessen
-
22 oefentoetsen op onderwerp
-
20 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
KVB 1 en 2 Cursus
Complete cursus ter voorbereiding op het CBR examen.-
1.500+ oefenvragen
-
62 uitgebreide lessen
-
62 oefentoetsen op onderwerp
-
40 proefexamens CBR stijl
-
onbeperkt toegang tot je het haalt
Laatst geüpdatet op: