Buitenlandschipper en
Flottieljeleider

Hoe en waarom werd Corstiaan Smit nou Buitenlandschipper en Flottieljeleider?

Iedereen verdient een perfecte voorbereiding
op het vaarbewijs examen.

Zoals ik eerder al beschreef is mijn grote droom om, zodra ik met pensioen ben, meerdere maanden per jaar te kunnen zeilen in het Middellandse Zee gebied.

Dit is een stip aan de horizon waar ik ooit wil komen. Met mijn bouwjaar van eind jaren ’80 ben ik hier nog lang niet aan toe. Daarom wil ik stap voor stap elk jaar dichterbij mijn droom komen. Door te leren en mezelf te ontwikkelen.

Voor mij is zeilen in Griekenland en Kroatië één van de mooiste dingen die je kunt doen:

  • Je bent de hele dag buiten,
  • een prachtige omgeving,
  • mooi weer,
  • lekker eten,
  • veel vrijheid.

De lijst is te lang om op te noemen!

Waarom buitenlandschipper?

Het plannen van een vakantie is echter een stuk lastiger. Wie kan wanneer? Welk gebied? Welke boot? Wat wordt het budget? Dit is altijd veel uitzoekwerk. Vooral het vinden van een geschikt moment is met uitdagende agenda’s erg lastig.

Daarom is een bijbaan als buitenlandschipper bij Amorgos voor mij zo’n goede oplossing. Ik krijg een goede opleiding, begeleiding en informatie over de vaargebieden. Daarnaast kan ik een aantal weken per jaar meer ervaring opdoen met zeilen in Griekenland of Kroatië.

Dan zet ik tegelijkertijd de komende jaren flinke stappen richting mijn droom om lekker te zeilen in de Middellandse zee. Het is handig om daar nu de basis voor te leggen qua vaardigheden. Dan dat ik dit nog moet leren als ik eenmaal zo ver ben.

De opleiding tot buitenlandschipper / flottieljeleider

De opleiding voor (buitenland)schipper / flottieljeleider bestaat uit:

  • Een selectie interview vooraf.
  • Een opleidingsweekend in Nederland.
  • Een opleidingsweek in Athene, rond de Saronische eilanden.

Je wordt opgeleid voor zowel schipper als flottieljeleider. Dit zijn twee totaal verschillende rollen en verantwoordelijkheden.

Als schipper vaar je met een losse boot met gasten of één van de boten in een flottielje. Je bent verantwoordelijk voor het schip, de bemanning en dat je op tijd in de volgende haven bent.

Een flottielje is een groep schepen die samen dezelfde route vaart. Als flottieljeleider ben je eindverantwoordelijk voor de route, dat betekent rekening houden met de weersomstandigheden, de wensen en vaardigheden van de meezeilende boten, een geschikte aanlegplaats, leuke restaurants zoeken en nog veel meer!

Selectie interview

Als schipper of flottieljeleider ben je het gezicht van de organisatie. De insteek van Amorgos is dat ze vooral op zoek zijn naar een persoonlijke klik. Daarom maakt een selectie interview onderdeel uit van de opleiding. Daarna wordt pas gekeken naar de zeilvaardigheden. Amorgos is immers een zeilschool, dus zij kunnen je alles leren wat nodig is! 

Opleidingsweekend in Almere

Foto van Corstiaan Smit tijdens opleidingsweekend in AlmereOmdat het in Athene niet altijd waait, en in Almere vaak wel, is het opleidingstraject gesplitst in twee momenten: 

  1. het weekend in Almere,
  2. een week in Athene.

In het weekend worden voornamelijk de zeilvaardigheden getoetst. Hijsen en strijken, alle manoeuvres, het aansturen van de bemanning en de basis van motor manoeuvreren. Als dit in orde is, kun je direct door naar de opleidingsweek.

Als er nog zaken zijn die beter kunnen, krijg je aanvullende lessen en trainingen om dit op niveau te krijgen. In mijn geval voldeed ik aan alle zeilvaardigheden. Dus ik had geen extra trainingen nodig. Maar dat wil niet zeggen dat dit geen pittig weekend zeilen was.

Opleidingsweek in Athene

De Saronische Golf, ook wel de Golf van Egina genaamd, is het zeilgebied rondom Athene. Dit is een perfect gebied voor een zeilvakantie van één week. Veel zeilboten worden verhuurd vanaf de Marina Alimos. Vanaf hier kun je meerdere mooie locaties bezoeken. Hier was ik in april 2025 voor mijn opleiding tot buitenlandschipper / flottieljeleider.

Verschillende schepen

Je oefent dan met diverse formaten schepen: van 38 voet tot en met 52 voet. Maar ook met verschillende typen zeil: hijszeilen, rolzeilen. Soorten roer: enkelroers, dubbelroers. Of, schepen met- en zonder boegschroef.

Als schipper word je geacht op al deze typen schepen goed uit de voeten te kunnen. Dit is echt een hele fijne manier om hier ervaring mee op te doen. Als je zelf een schip huurt, dan leer je maar één configuratie van een boot kennen. Op deze manier ben je op bijna alle situaties voorbereid.

Het lesprogramma

Gedurende de week staan een aantal vaardigheden op het programma. Een van de belangrijkste focuspunten is het haven manoeuvreren, afmeren en ontmeren. Juist omdat er in het buitenland andere omstandigheden zijn dan in Nederland is dit iets wat je alleen hier kunt oefenen.

Er is een mooie opbouw in de moeilijkheidsgraad. Bijvoorbeeld bij het ankeren in de laag, een veelgebruikte methode om aan te leggen in Griekenland. Hierbij lig je op drie punten vast: je anker en je twee achtertrossen.

Omdat iedereen het anker gebruikt is het handig dat dit op de correcte wijze gebeurt. Anders komen de ankers over elkaar heen te liggen, wat heel onhandig is bij het wegvaren.

De eerste stop

Foto van haven tijdens opleidingsweek in AtheneDaarbij heb je natuurlijk de omstandigheden als lagerwal, hogerwal, langswal met wind van voren, van achter of van opzij. Dit moet je in alle situaties beheersen.

De eerste stop is daarom ook de baai van Agia Marina op het eiland Egina. Hier ligt een mooie strekdam waar je alle type aankomsten kunt oefenen. Vanwege de fijne ruimte kun je perfect hogerwal, lagerwal en langswal oefenen.

De tweede locatie

In de rest van de week bouwt de moeilijkheidsgraad zich op. Bij Poros, de tweede trainingslocatie heb je bijvoorbeeld nog steeds veel ruimte aan een drijfsteiger. Maar tegelijkertijd is er veel meer verkeer waaronder een drukke veerpont. Zo wordt op natuurlijke wijze het niveau opgebouwd.

De derde locatie

De rest van de week gaan we naar Perdika, op het eiland Egina om te oefenen met ankeren in de laag bij een nauw vaarwater. Bij Palaia Epidavros kan je mooi aanleggen met lange lijnen; een variant van ankeren in de laag. De laatste trainingsuitdaging ligt in Vathi. Dit is een klein pittoresk haventje waar de ruimtes het kleinst zijn.

Meer dan alleen zeilen

Naast de vaardigheden bij het besturen van en boot wordt er ook veel aandacht besteed aan het varen met een bemanning, communicatiestijlen, verwachtingsmanagement en veiligheid op het water.

Na het afronden van het trainingstraject gaan we moe maar voldaan terug naar Nederland. In de zomer van 2025 mag ik naar Trogir om één week te schipperen en één week een flottielje te begeleiden.

Kortom, een fantastisch leuk en leerzaam avontuur!

Moet jij een vaarbewijs examen maken binnenkort?

Slechts 65% van de kandidaten slaagt voor het CBR examen. Begin vandaag dus nog met oefenen voor jouw examen. Gebruik de kortingscode: 10introductie voor 10% korting!